מבזק מס מספר 311 - 

ביטוח לאומי  30.7.2009

חוק ההסדרים – העברת מידע בין רשות המיסים למל"ל - 30.7.2009

אחד מן ההסדרים החשובים בחוק ההתייעלות הכלכלית אשר עבר בקריאה שלישית בכנסת שבוע שעבר ופורסם ברשומות ביום 23.07.09, מאפשר למוסד לביטוח לאומי לקבל נתונים ומידע מרשות המיסים, ולרשות המיסים לקבל מידע מן המוסד לביטוח לאומי.

תיקון החוק מפרט את המידע שהמוסד לביטוח לאומי רשאי לקבל מרשות המיסים בדבר חיוב בדמי ביטוח או בדבר זכאות לגמלאות. בין המידע הנדרש, רשות המיסים תעביר גם את שומות הניכויים שנערכו למעסיק. העברת המידע בין הרשויות אינה גורפת, ובחוק נקבעו כללים ברורים ומדויקים לגבי אופי הנתונים

הנתונים שיותרו לשיתוף בין הרשויות. בשל החשיבות שבעניין זה למייצגים וללקוחות, נציג להלן את עיקרי ההסדר בדבר העברת נתונים בין הרשויות, בעניין הביטוח הלאומי בלבד:

 המידע שמועבר למוסד לביטוח לאומי

 המידע שיועבר מרשות המיסים מפורט בלוח י"ז (המצוי בחוק) לצורך קביעת זכאותו של אדם לגמלה (לפי פירוט בלוח האמור), וכן מידע נוסף שמפורט בתיקון החוק לצורך קביעת חיובו של אדם בדמי ביטוח (סעיף 384 א(א) ) לחוק הביטוח הלאומי:

  1. הכנסותיו של נישום כפי שדיווח לרשות המיסים או כפי שדיווח מעסיקו, לפי העניין, למעט הכנסה מרווח הון לפי סעיף 88 לפקודה.
  2. מידע בדבר החזקת מניות בחברת בית ובחברה משפחתית, כמשמעותן בסעיפים 64 ו- 64א לפקודת מס הכנסה, בהתאמה.
  3. מידע בדבר שומות ניכויים שרשות המיסים ערכה למעסיק, כפי שהוזכר לעיל.

המוסד לביטוח לאומי אמור לבקש את המידע רק אם נדרש לצורך התכליות האמורות בסעיף, ובמידה שנדרש.

 הסעיף מסמיך את השרים באישור ועדת העבודה והרווחה לקבוע מידע נוסף שהמוסד לביטוח לאומי רשאי לקבל, ללא צורך בתיקון חקיקה נוסף.

 

 הסבר ללוח י"ז

 בלוח החדש מפורטים סוגי הגמלאות ומקורם החוקי. בטור ג' בלוח מפורט סוג המידע שרשות המיסים רשאית להעביר למוסד לביטוח לאומי, לצורך קביעת זכאותו של אדם לגמלה מהגמלאות המפורטות בלוח.

 להלן סוגי המידע הדרוש

 "מידע על כל הכנסה מעבודה או משלח יד" – מידע  על הכנסה לפי סעיף 2(1), (2) או (8) לפקודת מס הכנסה, ומידע כאמור בפסקאות (2) ו- (3) של סעיף 384א(א) לחוק הביטוח הלאומי.

 "מידע על כל הכנסה" – מידע כאמור בפסקאות (1) עד (3) של סעיף 384א(א), מידע על הכנסה מרווחי הון כמשמעותם בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה, וכן מידע על בעלות של מבוטח או נישום בנכסי דלא ניידי.

 "מידע על הכנסה לפי סעיף 2 לפקודה" – מידע על הכנסה לפי סעיף 2 לפקודת מס הכנסה.

 "מידע על הכנסות עבודה" – מידע על הכנסה מעבודה או משלח יד לפי סעיף 2(2) או (8) לפקודת מס הכנסה.

 דוגמאות לסוג המידע הדרוש

 לקביעת זכאות לדמי לידה לפי סעיף 49 לחוק הביטוח הלאומי, המוסד לביטוח לאומי דורש מידע על הכנסה מעבודה או ממשלח יד. כלומר : מידע על הכנסה לפי סעיף 2(1), 2(2), 2(8) לפקודה.

 לקביעת זכאות לדמי אבטלה  לפי סעיף 160 לחוק הביטוח הלאומי, המוסד לביטוח לאומי דורש מידע על הכנסה מעבודה וממשלח יד ועל הכנסה מפנסיה לפי סעיף 2(5) לפקודה.

 לקביעת זכאות לקצבת נכות כללית לפי סעיף 199(1) לחוק הביטוח הלאומי, המוסד לביטוח לאומי דורש מידע על הכנסה לפי סעיף 2 לפקודה (הסבר: הכנסות מעבודה ו/או ממשלח יד עלולות לשלול את הזכאות לקצבה, והכנסות פסיביות למיניהן מפחיתות תוספת בשל תלויים).

 

 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט)

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה